Sambojang Ceesay

German biography of Sambojang Ceesay

About

Sambojang Ceesay arbeitet als wissenschaftlicher Mitarbeiter im sozialphilosophischen Teilprojekt C04 »Zwischen Öffnung und Schließung: Politische Bewegungen und künstlerische Interventionen« des Sonderforschungsbereichs Intervenierende Künste. Anhand der erinnerungspolitischen Interventionen der Initiative 19. Februar Hanau und mit Blick auf exemplarische künstlerisch-aktivistische Praktiken aus diesem Kontext geht Sambojang in seinem Dissertationsprojekt Fragen der Ästhetik zeitgenössischer antirassistischer Protestbewegungen in Deutschland nach. Inwieweit lassen sich antirassistische Protest- und Widerstandsbewegungen auf ästhetischer Ebene sowohl von gesellschaftlich dominanten Formen des (Anti-)Rassismus als auch von »Ästhetiken des Widerstands« innerhalb rechter Bewegungen abgrenzen? Mit welchen kulturellen und ästhetischen Praktiken intervenieren antirassistische Proteste in die herrschenden Verhältnisse? Wie tragen diese Praktiken dazu bei, Rassismus in seinen unterschiedlichen Erscheinungsformen öffentlich sichtbar zu machen und zu bekämpfen? Sambojangs Forschungsinteressen umfassen u.a. Social Movement Studies, Critical Race Theory, Postcolonial Theory, Affect Studies und Cultural Studies. Er ist auch in der politischen Bildung im Bereich Diversity und Antidiskriminierung tätig.

English biography of Sambojang Ceesay

About

Sambojang Ceesay works as a Doctoral Researcher in the socio-philosophical sub-project C04 Between Opening and Closure: Political Movements and Artistic Interventions of the Collaborative Research Center Intervening Arts. In his dissertation project, focusing on the Initiative 19th February Hanau and with regard to exemplary artistic-activist practices from this context, he examines questions concerning the aesthetics of contemporary anti-racist protest movements in Germany.
To what extent can anti-racist protest and resistance movements be distinguished on an aesthetic level both from socially dominant forms of (anti-)racism and from the »aesthetics of resistance« within right-wing movements? What cultural and aesthetic practices do anti-racist protests use to intervene in the prevailing conditions? How do these practices contribute to making racism in its various manifestations publicly visible and combating it? Sambojang's research interests include Social Movement Studies, Critical Race Theory, Postcolonial Theory, Affect Studies, Cultural Studies and more. He is also active as a political educator in the field of diversity and anti-discrimination.

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