Doris Kolesch

German biography of Doris Kolesch

About

Doris Kolesch ist Professorin für Theaterwissenschaft an der Freien Universität Berlin. Ihre Forschung verbindet ästhetische, theoretische und kulturwissenschaftliche Perspektiven und umfasst Themen wie Performance, Theatralität, Stimme, Gender Studies und die Kulturgeschichte der Emotionen. Ein besonderer Schwerpunkt ihrer Arbeit liegt auf der Analyse performativer Künste der Gegenwart, etwa in Theater, Installation und akustischen Interventionen. 

Nach ihrem Studium der Allgemeinen und Vergleichenden Literaturwissenschaft, Romanistik und Publizistik in Mainz und Paris promovierte Kolesch 1994 mit einer Dissertation über ästhetische Subjektivität bei Charles Baudelaire, Theodor W. Adorno und Roland Barthes. Mit ihrer Habilitation (2002) an der Freien Universität Berlin etablierte sie sich im interdisziplinären Diskurs über Theater und performative Praktiken. 

In ihrer aktuellen Forschung leitet Kolesch Projekte zu immersiven Strategien der performativen Künste und den postkolonialen sowie queeren Potenzialen akustischer Störungen. Ihre Arbeiten verbinden methodisch innovative Ansätze mit einer kulturhistorischen Perspektive, die Theater und Performance als dynamische Orte gesellschaftlicher und politischer Aushandlungen sichtbar machen.

English biography of Doris Kolesch

About

Doris Kolesch is Professor of Theater Studies at Freie Universität Berlin. Her research combines aesthetic, theoretical and cultural studies perspectives and covers topics such as performance, theatricality, voice, gender studies and the cultural history of emotions. A particular focus of her work is the analysis of contemporary performative arts, for example in theater, installation and acoustic interventions. 

After studying general and comparative literature, Romance studies and journalism in Mainz and Paris, Kolesch completed her doctorate in 1994 with a dissertation on aesthetic subjectivity in Charles Baudelaire, Theodor W. Adorno and Roland Barthes. With her habilitation (2002) at the Free University of Berlin, she established herself in the interdisciplinary discourse on theater and performative practices. 

In her current research, Kolesch leads projects on immersive strategies of performative arts and the postcolonial and queer potentials of acoustic disturbances. Her work combines methodologically innovative approaches with a cultural-historical perspective that makes theater and performance visible as dynamic sites of social and political negotiation.

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